اصول راهبرد از نظر برایان تریسی

اصول راهبرد از نظر برایان تریسی

کتاب راهبرد کسب‌وکار مفاهیم پایه و بنیادین مرتبط با راهبرد و شیوه‌های تدوین و اجرای آن را به زبانی ساده توضیح می‏دهد و نمونه‌هایی از تجربیات نویسنده را نیز در اختیار خواننده قرار می‌دهد بعلاوه نویسنده هفت اصل کلیدی یا اصول راهبرد برایان تریسی را توضیح داده است.

برایان تریسی طی سه دهه گذشته، با بیش از هزار شرکت بزرگ بین‌المللی و نیز بیش از ده هزار شرکت کوچک و متوسط همکاری داشته است. در این همکاری‌ها متوجه شد که بیشتر شرکت‌ها، هیچ نوع برنامه راهبردی ندارند. این شرکت‌ها باوجود بهره‌مندی از بودجه و برنامه‌های عملیاتی، فقط مجموعه‌ای از امیدها، رؤیاها و فکرهای بزرگ دارند و در مقابل، هیچ برنامه شفاف و مکتوبی برای آینده سازمان و تعیین نحوه دستیابی به این آینده ایده آل در اختیار ندارند. همچنین به این نتیجه رسید که فقط تعداد بسیار محدودی از شرکت‌ها، یک برنامه راهبردی هوشمندانه برای خود تعریف کرده‌اند (منبع).

در ادامه اصول راهبرد برایان تریسی که شامل هفت اصل کلیدی برای بهبود تلاش‌های بازاریابی است ارائه شده است.

اصول راهبرد برایان تریسی

۱) اصل هدف

برای پیروزی‌های بزرگ، باید در همه مراحل کسب‌وکارتان از اهدافی شفاف و مشخص برخوردار باشید.

طی مطالعه‌ای که مجله اکونومیست روی ۲۲هزار شرکت در کشورهای مختلف انجام داده، مشخص شد که کارآمدترین، اثربخش‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها، آن‌هایی بودند که زمانی را به تعیین دقیق اهداف عملیاتی شرکت اختصاص داده بودند. این شرکت‌ها همچنین معیارهای مشخصی را برای ارزیابی مسیرِ دستیابی به اهداف داشته‌اند.

۲) اصل تهاجم

برای موفقیت در کسب‌وکار باید رویکردی عاملانه در پیش بگیرید و با محصولات نو، خدمات نو، فرآیندهای نو و نیز شیوه‌های جدید اجرایی به جلو حرکت کنید. ناپلئون می‌گوید: “هیچ نبردی با دفاع به پیروزی نیانجامیده است”

۳) اصل تمرکز قوا

این اصل در کسب‌وکار اشاره به این نکته دارد که باید در یک محصول خاص پیشتاز باشید و به خاطر کیفیت و خدماتی که ارائه می‌دهید، بر گوشه‌ای مشخص از بازار مسلط شوید.

۴) اصل تحرک (مانور)

این اصل به معنای انعطاف‌پذیری و داشتن آمادگی برای حرکت در مسیری خاص، بدون توجه به عملکرد رقبا است.

۵) اصل عمل هماهنگ

این اصل به معنای همکاری میان بخش‌های مختلف کسب‌وکار و پشتیبانی آن‌ها از یکدیگر است.

۶) اصل غافلگیری

این اصل در کسب‌وکار به این معناست که همیشه باید به دنبال راه‌هایی برای دست‌یابی به امتیاز رقابتی در طراحی محصولات، خدمات، فرآیندها، راهبردها و شیوه‌های بازاریابی، شیوه‌های فروش و فناوری‌های نو برای ارائه محصولات و خدماتی متمایز از آنچه رقبایتان عرضه می‌کنند، باشید.

۷) اصل بهره‌گیری

این اصل می‌گوید وقتی با بهره‌گیری از یک محصول، خدمت یا شیوه بازاریابی برتر بر بازار مسلط شدید، تا جایی که می‌توانید از آن بازار به نفع خود بهره‌گیری کنید.

منبع: راهبرد کسب‌وکار: واکاوی الگوهای تدوین و پیاده‌سازی راهبرد

نوشته: برایان تریسی

ترجمه: صالح سپهری‌فر

, ,
کارآفرینی و تئوری مبتنی بر منابع
مشکلات اجرای استراتژی در سازمان‌های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید