بنیان ناسازنماهای مدیریت استراتژیک

دفتر پژوهش های فرهنگی به تازگی کتابی را با عنوان بنیان ناسازنماهای مدیریت استراتژیک منتشر کرده است.

در پیشگفتار این کتاب به نویسندگی آندریاس راشه و ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و دکتر سید علیرضا هاشمی آمده است:

نقد و بررسی تحقیقات بنیادی ( تئوری پردازی مانند تئوری های استراتژی)، تحقیقات توسعه ای (الگوسازی مانند الگوهای استراتژی) و تحقیقات کاربردی ( تصمیم سازی مانند تصمیم های استراتژی) در سطح استراتژیک بر اساس الگوی سه شاخگی در ابعاد سه گانه بستر، فرآیند و محتوای استراتژی صورت می پذیرد.

بستر استراتژی به شرایط و موقعیت هایی (کجایی) اشاره دارد که به فرآیند و محتوای استرتژی سازمان تاثیر می گذارد.

این طور تصور شده است که محیط و سازمان دو هویت جدا از یکدیگر هستند، در صورتی که سازمان ها برای انطباق با محیطی رو به رو می شوند که وجودش از سازمان ها است که این حالت یک ناسازنما محسوب می شود. این ناسازنما از تقابل زیربنایی (دو قطبی) بین محسط و سازمان رخ می دهد.

بنیان ناسازنماهای مدیریت استراتژیک

پژوهشگران، به منظور حل این ناسازنما، محیط را قطب مقدم در این تقابل در نظر گرفته و منط حاکم یا غالب (گرایشات فراگیر و ناملموس نسبت به هر مسئله علمی خاص است) به نام (الزام تطبیق) را بر مبنای تئوری تطبیق گرایی یا تطبیق محوری مطرح کرده اند.

توری تطبیق گرایی به تئوری بازارگرایی یا بازار محوری و تئوری منبع گرایی یا منبع محوری توسعه یافته است. تئوری بازارگرایی (نمونه: مطالعات پورتر) به این معنی است که توانمندی از محیط و مشتریان حاصل می شود.

تئوری منبع گرایی (نمونه: مطالعات همل و پراهالاد) به این معنی است که توانمندی از منابع متمایز حاصل می شود.

این استدلال نه تنها موجب از بین رفتن این ناسازنما نمی شود بلکه موجب پنهان شدن آن شده و شرایط و موقعیت های امکان پذیری(تقویت کننده) هم زمان به امکان ناپذیری(محدود کننده) منجر می شود. فرآیند استراتژی به مراحل (چگونگی) تدوین، اجرا و کنترل استراتژی اشاره دارد.این طور تصور شده است که این مراحل هویت های جدا از یکدیگر هستند و اولویت های استراتژی اولویت های اجرا را هدایت می کنند.

در صورتی که سازمان های برای تدوین استراتژی با فضایی اجرایی سازمان رو به رو هستندکه از آن تاثیر می پذیرند که این حالت یک ناسازنما محسوب می شود. این ناسازنما از تقابل زیربنایی (دو قطبی) بین تدوین و اجرا یا تفکر و عمل رخ می دهد (منبع).

نویسنده:

آندریاس راشه

ترجمه:

دکتر سید محمد اعرابی

دکتر سید علیرضا هاشمی

جهت مشاهده پیشگفتار و فهرست مطالب کتاب ” بنیان ناسازنماهای مدیریت استراتژیک ” کلیک کنید

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید