مشکلات اجرای استراتژی در سازمان‌های ایرانی

مشکلات اجرای استراتژی

در عصر حاضر یکی از چالش­های پیش روی مدیران سازمان‌ها، تدوین درست استراتژی­ ها و اجرای صحیح آن‌ها است. متأسفانه موانع متعددی، اجرای استراتژی‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. شناخت این موانع جهت دستیابی به سازمان­‌های موفقی که به توسعه، اصول اخلاقی و شهرت سازمانی می‌اندیشند، ضروری است.

در این مطلب وب‌سایت ایران استراتژیست به مشکلات اجرای استراتژی در سازمان‌های ایرانی پرداخته شده است.

مشکلات اجرای استراتژی در سازمان‌های ایرانی

۱) گفتمان غالب در مدیریت سازمان‌های ایران اجرا را همان برنامه‌ریزی عملیاتی می‌پندارد. درواقع این گفتمان اجرای استراتژی را تنها تبدیل برنامه‌های رسمی کلان به برنامه‌های مجدداً رسمی خرد می‌داند و تنها تا بدین گام پیش می‌رود.

۲) بسیاری از مدیران اجرای استراتژی را یک فرآیند منطقی در نظر می‌گیرند. آن‌ها برای جوانب دیگر اجرا شامل ابهام، عدم تعهد و اعتماد، نبود انگیزه، و واکنش‌های تدافعی چون ترس، اضطراب، تعارض و مانند آن‌ها آمادگی ندارند.

۳) برخی از مدیران نیز چنان خود استراتژی تدوین شده را مقدس می‌دانند که هرگونه خلاقیت و نوآوری و وجود زاویه در اجرا را از بین می‌برند.

۴) برخی دیگر به اجرا نگاهی ساده‌انگارانه دارند. ایشان ابعاد آن را کوچک می‌شمارند و به دنبال نتایج سریع و کوتاه‌مدت از آن هستند.

۵) برخی از عدم اطمینان می‌ترسند. زیرا بر تفکر آن‌ها ایدئولوژی کنترل حاکم است. ایشان همه‌چیز را تحت کنترل می‌خواهند که این خواسته با ذات اجرای استراتژی هم‌نوایی ندارد.

۶) برخی نگاهی آرمان‌گرایانه به اجرا دارند. ایشان آن‌چنان درگیر جزئیات پیش‌زمینه اجرا می‌شوند که خود اجرای واقعی را فراموش می‌کنند.

۷) گروه بزرگی از مدیران نیز اجرا را مسئولیت خود نمی‌دانند و آن را به دیگران می‌سپارند.

۸) برخی هم تصور می‌کنند می‌توانند از دفترشان اجرا را مدیریت کنند.

۹) برخی دیگر باوجوداینکه از مسائل فوق اطلاع دارند توانمندی‌های لازم جهت اجرای اثربخش استراتژی را ندارند. ایشان به لحاظ فنی، علمی و تحلیلی قوی اما در ابعاد ارتباط، سیاست ورزی و رهبری نیاز به بهبود جدی دارند.

نوشته شده در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

نوشته: شهرام خلیل نژاد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی

 

,
اصول راهبرد از نظر برایان تریسی
مفهوم جوجه‌ تیغی در استراتژی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید