تفاوت پیاده سازی استراتژی با اجرای استراتژی

تفاوت پیاده سازی استراتژی با اجرای استراتژی

استراتژی و مباحث مربوط به آن یکی از حوزه‌های سهل اما ممتنعی است که در آن‌ فزونی واژگان موجود باعث شده تا شناخت مفاهیم عمیق و اصلی به‌سختی به‌ دست آید. در این مطلب ایران استراتژیست تفاوت پیاده سازی استراتژی با اجرای استراتژی بیان شده است.

پیاده سازی استراتژی به چه معنا است؟

پیاده سازی استراتژی

پیاده‌سازی استراتژی موضوعی است بدون مرزهای صریح و روشن. درواقع، در مورد آن هیچ تعریف مورد قبولی وجود ندارد. تعداد بسیار کمی از نویسندگان تلاش کرده اند که نشان دهند معنای واقعی آن چیست. به‌هرحال برای این که بتوان این موضوع را به‌خوبی موردبررسی قرار داد، ارائه تعریف دقیق و مشخص از این مفهوم الزامی است. هرچند یافتن تعریفی واحد و مشخص برای آن ضروری است، ولی آنچه ارزش بالاتری دارد این است که مفهوم آن را در حوزه‌ای گسترده‌تر مدنظر قرار داد تا مضمون آن مشخص شود.

منظور از پیاده سازی استراتژی، واقعی سازی نتایج تعیین شده در استراتژی در هر دو سطح شرکتی و کسب‌وکاری است. اگر شرکتی شایستگی‌ها، مزیت‌های نسبی و رقابتی و سبد کسب‌وکارهای طرح ریزی شده‌ی خود را در عمل ایجاد کند، استراتژی اش را پیاده سازی نموده است. به‌ همین شکل اگر یک واحد کسب و کار توانسته باشد پیشنهاد ارزشی مورد انتظار خود را از طریق مزیت های رقابتی‌اش به مشتری موردنظر بفروشد، استراتژی خود را پیاده سازی کرده است.

همیشه بین دنیای ایده آل‌ و دنیای واقعی فاصله‌ای وجود دارد که به دلیل پیش‌فرض‌های نادرست در برنامه‌ریزی، تغییرات سریع دنیای واقعی، رخدادهای پیش‌بینی نشده و … ایجاد می‌شوند. بنابراین شرکت همواره در مسیر “پیاده سازی کامل استراتژی خود” قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت این مفهوم به ‌معنی کم کردن همیشگی فاصله‌ی میان دنیای رؤیایی سازمان با وضعیت واقعی کسب و کار خود است.

۵ اصل محوری پیاده‌سازی استراتژی

۱) اصل علیت: این اصل مربوط به شناسایی فعالیت‌هایی است که منجر به تحقق هدف استراتژیک یک سازمان خواهد شد و سپس اطمینان از همسویی طرح‌ها (پروژه‌ها و سیستم‌های سازمانی (فرایندها)).

۲) اصل اهمیت: این اصل به تمرکز بر فعالیت‌های حیاتی (وظیفه‌ای) که برای رسیدن به استراتژی شناسایی‌شده‌اند، مربوط می‌شود.

۳) اصل سازگاری: این اصل مربوط به اطمینان از این موضوع است که فعالیت‌های حیاتی اولاً در تعارض باهم نیستند؛ ثانیاً سازمان را به همان سمت موردنظر هدایت خواهند کرد.

۴) اصل پیوستگی: این اصل مربوط به هم سویی طرح‌ها (پروژه‌ها) و سیستم‌های سازمانی (فرایندها) با اهداف فعالیت‌های حیاتی است تا از انجام فیزیکی فعالیت‌ها و مسئولیت‌پذیری در برابر نتایج آن‌ها اطمینان حاصل شود.

۵) اصل شفافیت: این اصل مربوط به اطمینان از شفافیت فکری در فرایند پیاده سازی‌ استراتژی است. در این اصل، افراد درک روشنی از استراتژی، نحوه پیاده سازی آن، وظایف و مسئولیت های مرتبط با آن­ ها دارند.

اجرای استراتژی به چه معنا است؟

پیاده سازی استراتژی

اجرای استراتژی عبارت است از؛ فرایند ایجاد زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای دست‌یابی به پیاده سازی کامل استراتژی و موفقیت تجاری!

بسیار شنیده ایم که بهترین استراتژی بدون اجرای درست منجر به موفقیت نخواهد شد.

اجرا در معنای عملیاتی یعنی انجام کارهایی نظیر:

  • تدوین اقدامات و برنامه‌های اجرایی سازمان و زمان‌بندی آن‌ها

  • تعیین ساختارهای اجرایی سازمان

  • مشخص کردن نظام پاداش و عملکرد سازمانی

  • آماده‌سازی دیگر ابزارها و زیرساخت‌های موردنیاز سازمانی

سازمانی موفق‌تر است که بتواند استراتژی خود را با بهترین روش اجرایی پیاده‌سازی کند. البته نباید فراموش کرد که یک استراتژی ضعیف حتی با بهترین اجرا هم نمی تواند به‌خوبی پیاده سازی شود.

گرفته شده از کتاب: پیاده سازی استراتژی

نویسنده: اندرو مک لنان

مترجمان: دکتر سید محمد اعرابی، دکتر سید علیرضا هاشمی و دکتر محمود قادری

ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی

,
اصول کلیدی موثر بر اثربخشی خلق و پیاده سازی استراتژی: ( بخش اول)
۱۰ پرسش کلیدی برای تحریک تفکر استراتژیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید