محرک‌ های بین‌ المللی شدن

محرک‌ های بین‌ المللی شدن

بسیاری از فشارهای عمومی، فرآیند جهانی‌سازی را تسریع می‌کنند. امروزه نسبت به گذشته، سرمایه‌گذاری و تجارت در آنسوی مرزها به دلیل اصلاح قوانین بین‌ المللی، با خطرات کمتر مواجه است. در این مقاله وب سایت ایران استراتژیست محرک‌ های بین‌ المللی شدن ارائه شده است.

این نکته را باید در نظر گرفت که گرایشات جهانی‌سازی در مورد تمام صنایع جواب نمی‌دهند و مدیران باید نسبت به وهم جهانی هشیار باشند. این وهم جهانی در مورد یکپارچگی اقتصادی در قالب یک دنیای همگن و رقابتی به شدت اغراق می‌کند.

باتوجه به پیچیدگی بین‌ المللی شدن، این استراتژی باید به وسیله تشخیص دقیق فرصت‌ها و روندها در بازارهای خاص تقویت شود. چارچوب محرک‌ های جهانی‌سازی جرج‌ ییپ که در تصویر نشان داده شده‌اند، مبنایی را برای چنین تشخیصی فراهم می‌آورد. اغلب این محرک‌ ها در مفهومی وسیع‌تر به نام استراتژی‌های بین‌ المللی نیز موضوعیت دارد. بر این اساس محرک‌ های ییپ را می‌توان به عنوان محرک‌ های بین‌ المللی شدن توصیف نمود.

محرک های بین‌ المللی شدن

۱) محرک‌ های بازار

این محرک دارای سه مولفه می‌باشد: نخست، وجود نیازها و سلایق یکسان مشتری، دوم وجود مشتری جهانی و سوم بازاریابیِ قابل انتقال، که باعث پیشبرد جهانی شدن بازار می‌شود.

۲) محرک‌ های هزینه

این محرک‌ ها نیز دارای سه عامل اصلی هستند: نخست، افزایش حجم که منجر به صرفه به مقیاس در سطح تولید و خرید مایحتاج می‌شود؛ دوم، وجود امکان بهره برداری از تفاوت‌های منطقه‌ای؛ سوم، لجستیک مطلوب یا هزینه انتقال محصولات یا خدمات در مرزها نسبت به ارزش نهایی شان می‌باشد.

۳) محرک‌ های دولتی

عوامل دولتی-سیاسی بی‌شماری هستند که می‌توانند جهانی‌سازی را هم تسهیل کنند و هم دشوار، از جمله موانعِ تعرفه، استانداردهای فنی، یارانه به شرکت‌های محلی و… سازمان تجارت جهانی بر باز بودن بیشتر درب‌های اقتصاد دولت‌ها تاکید دارد.

۴) محرک‌ های رقابتی

این محرک‌ ها بیشتر با استراتژی جهانی‌سازی مربوط هستند تا استراتژی‌های بین المللی‌سازی و دو عامل را شامل می‌شوند: اول، وابستگی متقابل عملیات کشورها که فشار بر هماهنگی جهانی را افزایش می‌دهد. عامل دوم، رابطه مستقیم با استراتژی رقیب دارد.

مفهوم کلیدی چارچوب محرک‌ های ییپ این است که ظرفیت جهانی‌سازی صنایع متغیر است و گام مهم در تعیین یک استراتژی بین‌ المللی، ارزیابی واقع گرایانه از قلمرو واقعی بین المللی‌سازی در صنایع خاص می‌باشد.

منبع: مبانی استراتژی

نویسنده: جانسون و شولز و ویتینگتون

مترجم: اعرابی و هاشمی و خلیل نژاد

, ,
ممیزی استراتژیک
مدیریت استراتژیک انگیزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید