پیشنهاد علم استراتژی برای مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا مانند (موقعیت ب)

مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا

وب‌سایت ایران استراتژیست در مجموعه مقاله های پیشنهادات علم استراتژی برای مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا مانند اولین مقاله خود را به استراتژی‌های موقعیت تهدید ضعف اختصاص داد. در این مقاله به استراتژی‌های موقعیت فرصت ضعف می­ پردازد.

گام نخست: تعیین موقعیت

برای مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا مانند پیش از هر چیز لازم است موقعیت استراتژیک کسب‌و‌کار بر اساس تحلیل واقع‌بینانه محیط درون و بیرون مشخص شود. در حقیقت باید مشخص شود که در محیط درون ضعف‌ها پررنگ‌تر هستند یا قوت‌ها و همچنین در محیط بیرون فرصت ها یا تهدید‌ها.

«اولین گام تشخیص واقع‌بینانه موقعیت کسب و کار خود است.»

«کرونا برای شما فرصت است یا تهدید؟»

«کسب و کار شما در موقعیت ضعف قرار دارد یا قوت؟»

مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا مانند (موقعیت ب: فرصت ضعف)

اگر در محیط بیرون، فرصت ها پررنگ تر باشند و در محیط درون، ضعف ها بیشتر باشند کسب و کار ما در موقعیت فرصت – ضعف قرار دارد.

«در شرایطی که کسب و کار ما از کرونا نفع می‌برد،

ولی خود ما از پول، قدرت، توانمندی و زیرساخت‌های کافی برخوردار نیستیم چه کنیم؟»

در شرایط فرصت و ضعف علم استراتژی پیشنهاد می‌دهد کسب و کارها استراتژی‌های زیر را در نظر بگیرند:

  • محافظه کارانه و تدریجی حرکت کنید، و دچار وسوسه توسعه تهاجمی نشوید. 
  • بپذیرید که کسب و ‌کار شما توانایی پاسخگویی به بازارهای بزرگ و محصولات فراوان را ندارد و توسعه تهاجمی شما ممکن است در تأمین خواسته‌های مشتریان فعلی که بسیار کلیدی هم هستند اختلال ایجاد کند.
  • اجازه ندهید رشد درآمدهای شما فاصله زیادی با رشد توانمندی‌های شما پیدا کند. توازن درون با بیرون و کوتاه‌مدت با بلندمدت را حفظ کنید.
  • به رقبا نگاه رقابتی نداشته باشید، فضا برای رشد همه وجود دارد. از قضا شاید رشد کل اکوسیستم به رشد بلندمدت شما هم کمک کند.
  • حتی همکاری با شرکت‌های مکملی که می‌توانند در خلق و ارایه ارزش به شما کمک کنند و ضعف های شما را پوشش دهند به شدت توصیه می شود.
  • هدف شما باید رشد نسبت به خود، افزایش اعتماد بازار به شما و رشد اکوسیستم باشد. بقیه اهداف را دور بریزید.
  • در چنین شرایطی سازمان‌هایی که قبلا در پرورش قابلیت های شبکه سازی، یادگیری و انعطاف پذیری سازمان خود سرمایه گذاری کرده اند موفق تر هستند.

این مقاله به ساده ترین زبان و کلی ترین و خلاصه ترین صورت ممکن این تجویزها را بیان کرده است. اما قطعاً پیشنهاد می شود که افراد علاقه مند مباحث فراوان و غنی تئوریک پشت این پیشنهادات را مطالعه کنند تا دچار ساده اندیشی نشویم.

به علاوه، فراموش نکنیم که علم تنها قسمتی از راهکار را نشان می دهد و راهکار نهایی کسب‌وکارها از ترکیب علم، شهود و تجربه بیرون می آید.

ایران استراتژیست مطالعه مقاله موقعیت پ: تهدید – قوت را به شما پیشنهاد می کند.

, , ,
استراتژی استارتاپ‌ها
بحران کرونا و صنعت گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید