پنج اصل اجرای استراتژی دیجیتال

پنج اصل اجرای استراتژی دیجیتال

در دنیای کسب و کار امروز، آنچه بسیار کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نحوه برنده شدن کسب‌وکارهای سنتی در بازی دیجیتال است. برای شرکت‌هایی مانند استارباکس و یونیلیور دیجیتالی شدن، منابع جدید مزیت رقابتی، رشد و ایجاد ارزش را به ارمغان ‌آورد. تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز باید بر پایه استراتژی دیجیتال هوشمند باشد. استراتژی دیجیتال هوشمند، مانند استراتژی کسب و کار سنتی، در مورد انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری منطقی برای به حداکثر رساندن مزیت رقابتی، رشد، سود و ارزش و سپس اجرای آن با نظم و انضباط است.

در اینجا پنج اصل برای چگونگی استفاده بیشتر از استراتژی دیجیتالی ارائه شده است.

پنج اصل اجرای استراتژی دیجیتال

  1. اثر استراتژیک ورود به فضای دیجیتال را تعیین نمایید.

استراتژی دیجیتال خوب با درک غنی از فضای رقابتی و چگونگی تغییر آن آغاز می‌شود. از آنجا که فن‌آوری‌های جدید می‌توانند اقتصاد کسب و کارها را به شکل جدی تغییر دهند، ضروری است که در مورد پیامدهای آن برای خود، مشتریان، تأمین‌کنندگان و شرکا فکر کنید و پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • دیجیتالی شدن چه فضاهای جدیدی را می‌تواند ایجاد کند؟

  • رقبای جدید ما چه کسانی خواهند بود؟

فرصت‌های ایجاد شده توسط دیجیتالی شدن متنوع هستند. مثلا با ورود به فضای دیجیتال می‌توان فرآیندهای اصلی کسب و کار را دوباره طراحی کرد. به‌عنوان‌مثال، زنجیره های تأمین در حال پیکربندی مجدد هستند و فضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند تا انعطاف‌پذیرتری بیشتر شده و بتوان محصولات جدیدی را متناسب با الگوی تقاضای محلی با ‌سرعت بیشتری عرضه کرد. همچنین، سیستم‌های دیجیتال و اکوسیستم‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند به بازارهای جهانی بدون مرز دسترسی داشته باشند، مانند آن‌چه Airbnb انجام داد. افزون بر این، خدمات دیجیتال می‌توانند باعث افزایش چشمگیر تمایز و رضایت مشتریان شوند.

نکته مهم این است که ذهن خود را به طیف گسترده‌ای از امکانات استراتژیک و خطراتی که دیجیتالی شدن به همراه دارد، باز کنید. زیرساخت‌های فناوری مورد نظر و پیامدهای هزینه‌ای آن‌ها چگونه هستند؟ چه قابلیت‌های جدیدی موردنیاز خواهند بود؟ در آینده چه موقعیت‌های جدید و ممتازی را می‌توانیم ایجاد کنید؟

پیتزا Domino را در نظر بگیرید. دیجیتالی شدن جایگزین پیتزا نمی‌شود، اما Domino فهمید که دیجیتالی شدن می‌تواند مزیت آن را در سرعت و راحتی تقویت کند. اپلیکیشن آن، مراحل سفارش و دریافت پیتزا (و گرفتن بازخورد رضایت مشتری) را ساده کرد.

یک واقعیت جالب: Domino و Google هر دو در سال ۲۰۰۴ به بازار آمدند. اگر یک دلار را در هر دو سرمایه‌گذاری کرده‌اید، با Domino درآمد بیشتری کسب کرده‌اید.

  1. اهداف بلندپروازانه‌ای برای دیجیتالی شدن در نظر بگیرید.

سازمان‌هایی که در محیط دیجیتال پیروز می‌شوند با اهداف بزرگ شروع می کنند – خواه به دنبال تقویت مزیت‌های موجود، خواه به دنبال به دست آوردن مزیت‌های جدید باشند. بهترین استراتژی‌های دیجیتال آرزو دارند که به سمت ایجاد ارزش حرکت کنند. این امر به ویژه در بسیاری از حوزه‌های دیجیتالی صادق است.

شرکت استارباکس روش‌های جدیدی را برای مشتریان جهت سفارش و پرداخت هزینه قهوه خود با ایجاد یک اپلیکیشن موبایل و ارائه برنامه‌های وفاداری دیجیتالی پیدا کرد. در نتیجه میزان فروش از طریق اپلیکیشن دو برابر فروش فروشگاهی است.

شرکت سازنده خودرو رنو برای استراتژی دیجیتالی خود هدف افزایش ۲۵ درصدی تعیین کرد و آن را به دست آورد. به خاطر داشته باشید که استراتژی‌های دیجیتال در بسیاری از صنایع به طور فزاینده‌ای با استراتژی‌های اکوسیستم همراه می‌شوند. به ندرت یک شرکت در سازمان خود تمام عناصر لازم (تخصص، مالکیت معنوی، دسترسی مشتری و غیره) را دارد.

تفاوت دیجیتال و سنتی

  1. شرط‌های بزرگ ببندید.

از کجا شروع کنیم و به چه ترتیب؟ به‌طورکلی، تمرکز روی دو یا سه مورد کاربردی باارزش، وضوح بیشتری به شما می‌دهد و منجر به نتایج بهتری می‌شود. در شناسایی مجموعه درست شرط‌ها، یک لنز مشتری‌محور که بر مزیت رقابتی و ایجاد ارزش تمرکز دارد، بسیار مهم است. کدام یک از نیازهای مشتری ارزش بیشتری دارد تا به‌طور خاص و منحصربه‌فرد با آن بپردازید؟

مدیریت مواردی که اولویت بالاتری دارند و حذف آن‌هایی که اولویت پایین‌تر و تأثیر کوتاه‌مدتی دارند ازجمله موارد مهم است. به‌طور معمول حوزه‌هایی مانند قیمت‌گذاری پویا، ارتقای هوش مصنوعی و کاهش هزینه‌ها به بودجه کمک می‌کنند تا با آزاد کردن سرمایه و ایجاد منابع موردنیاز برای اولویت‌های استراتژیک‌تر مسیر را هموارتر سازد.

یونیلیور در بخش دیجیتال خود، با تمرکز استراتژیک ویژه بر استفاده از داده به‌عنوان دارایی کل شرکت که از بازاریابی، تولید، توزیع و مدیریت عملکرد پشتیبانی می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت روزانه ۱٫۵ ترابایت داده از بیش از ۱۵۰ منبع ضبط می‌کند.

  1. عضلات استراتژیک جدید ایجاد کنید.

یک استراتژی دیجیتال صحیح و بلندپروازانه ایجاد قابلیت‌های جدید و تغییرات فرهنگی را ایجاب می‌کند. این سازمان برای تکمیل نقاط قوت سنتی خود باید عضلات استراتژیک جدید بسازد و اطمینان حاصل کند که کارهای جدید و قدیمی با هم به شیوه‌ای چابک و هماهنگ کار می‌کنند.

استعدادهای دیجیتال جدید بسیار مهم هستند، اما به شدت کمیاب هستند. آن‌ها می‌توانند استعدادها و مهارت‌های موجود را به ابتکاراتی که می‌توانند بیش‌ترین بهره را داشته باشند، تبدیل کنند. با هر دو استعداد جدید و موجود، فکر کنید که چه منابع و قابلیت‌هایی را می‌توان در واحدهای کسب‌و‌کار یا حوزه‌های جغرافیایی مختلف توزیع کرد، به‌جای آن‌که تنها به یک مکان خاص اختصاص داده شود. هم‌چنین، نیروی انسانی را طوری پرورش دهید که به نقشه‌ای ثابت پایبند نباشد، بلکه با نیازها و ابتکارهای دیجیتالی نوظهور تکامل یابد.

ایجاد فرهنگ «دیجیتال» برای موفقیت استراتژی دیجیتال ضروری است. این امر به جذب استعدادهای خلاق  کمک می‌کند و به دلیل ساختار سازمانی شفاف‌تری که به وجود می‌آورد مسیر شرکت‌ها را در گذر از سازمان سنتی و ورود به سازمان دیجیتال تسهیل می‌نماید.

  1. تغییرات را فعالانه مدیریت کنید.

نیازی به بازنویسی کامل کتاب قانون تحول نیست. اما بعضی از مسائل باید مورد توجه قرار بگیرند: ازجمله سرعت پیشرفت فن‌آوری‌های زیربنایی برای یک صنعت خاص. بنابراین چند بار باید استراتژی را برای تجدید برنامه تحول مرور کنید.

پیشرفت فناوری می‌تواند خطی یا ناپیوسته باشد. در صنایعی که فن‌آوری‌های قدیمی دارند، رویکردهای توسعه استراتژی سنتی از بالا به پایین کار می‌کنند؛ اما در صورت تغییر سریع فناوری‌ها و پویایی بازار، برنامه‌ریزی برای سه سال می‌تواند منجر به عدم موفقیت شود. در این صنایع سریع‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر، شما به یک رویکرد چابک‌تر برای برنامه‌ریزی نیاز دارید. اینجا جایی است که مدیریت نقش بسزایی دارد: اطمینان از استانداردسازی فرآیند، مدیریت داده‌ها و جذب استعدادها.

«همه تحولات دیجیتالی موفق نمی‌شوند. مواردی که منعکس‌کننده یک استراتژی دیجیتال قوی هستند

از پنج قانونی که توضیح داده‌ایم پیروی می‌کنند. آن‌ها در کنار هم خلق مزیت رقابتی و نیل به نتایج برتر را تسهیل می‌کنند.»

منبع: وب­‌سایت گروه مشاوران بوستون

,
آموزه‌های استراتژیک کرونا برای کسب و کارها
پیشنهادات علم استراتژی برای مدیریت کسب و کار در شرایط کرونا مانند (موقعیت ت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید